T24 Dış Haberler
United Auto Workers (UAW) Sendikası; General Motors, Ford ve Chrysler’in ana ortağı Stellantis’e ait üç fabrikada eş zamanlı grevler başlatarak ABD’de son on yılların en iddialı işçi eylemini başlattı. “Detroit Üçlüsü”ndeki grevler, diğer popüler modellerin yanı sıra Ford Bronco, Jeep Wrangler ve Chevrolet Colorado kamyonetlerinin üretimini durduracak. UAW Başkanı Shawn Fain, sendikanın şirket çapında daha maliyetli grevleri şimdilik erteleyeceğini, ancak yeni sözleşmeler üzerinde anlaşmaya varılmaması halinde tüm seçeneklerin açık olduğunu söyledi.
Üç Büyükler’in üçünde de grev
Reuters’ın haberine göre; Fain, Facebook Live üzerinden yaptığı konuşmada daha önce benzeri görülmemiş, eş zamanlı grevlere ilişkin planlarını açıkladı. Fain “Tarihimizde ilk kez Üç Büyükler’in üçünde de greve gideceğiz” dedi. Grevler toplamda 12 bin 700 işçiyi kapsayacak. Ayrıca greve çıkılacak tesisler, Detroit Üçlüsü’nün en kârlı araçlarından bazılarının üretimi için kritik öneme sahip.
Grevin yapılacağı tesislerden biri olan Stellantis’in stoklarında yaklaşık 90 günlük üretime denk gelen Jeep bulunuyor. Ancak Stellantis’in Toledo’daki Jeep fabrikasında bir hafta sürece bir grev, şirketin mali raporlarındaki verilere göre gerili 380 milyon dolardan fazla azaltabilir.
Auto Forecast Solutions’da üretim tahmincisi olan Sam Fiorani, “Bu gerçek bir zarar verici grevden ziyade sembolik bir grev” dedi ve grevin ilk dalgasında daha fazlasını beklediğini sözlerine ekledi.
General Motors: Ücret ve sosyal yardım teklifleri 100 milyar dolara mâl olacak
UAW, yüzde 40 zam ve bazı temel haklar talep ediyor. Şirketler ise yüzde 20 zam öneriyor. UAW’nin temel taleplerinden biri, yeni işe alınanların kıdemli işçilerle aynı ücreti alabilmeleri için 8 yıl boyunca işte kalmalarını gerektiren kademeli ücret sisteminin kaldırılması. Şirketler bu talebe de yanaşmıyor.
Ford, UAW’nin son önerilerinin ABD’deki işgücü maliyetlerini iki katına çıkaracağını ve kendisini Tesla ve diğer sendikasız rakipleri karşısında rekabetsiz hale getireceğini söyledi. Şirket, grevin UAW’nin bu yılki kâr paylaşımı çeklerinin “yok olması” anlamına gelebileceğini söyledi.
Stellantis tesisi ise sendika grevine, şirketi derhal “acil durum moduna” geçirdiğini; şirketi ve Kuzey Amerika operasyonlarını korumak için tüm uygun yapısal kararları alacağını söyleyerek yanıt verdi. Fain bu hafta başında Stellantis’in 18 kadar ABD tesisini kapatmayı önerdiğini söylemişti.
General Motors, grevden dolayı hayal kırıklığına uğradığını ve “iyi niyetle pazarlık yapmaya” devam edeceğini söyledi.
Fain’in konuşmasından önce GM’nin üst düzey üretim yöneticisi Gerald Johnson bir videoda UAW’nin ücret ve sosyal yardım tekliflerinin otomobil üreticisine 100 milyar dolara mâl olacağını, bunun da “General Motors’un tüm değerinin iki katından fazla ve kesinlikle absorbe edilmesi imkansız” olduğunu söyledi. Sendika önerilerinin bu maliyete nasıl ya da hangi zaman dilimi içinde yol açacağını ise detaylandırmadı.
Fain, otomobil üreticilerinin sendika taleplerinin çok pahalıya mal olacağı yönündeki iddialarını reddederek, şirketlerin hisse geri alımları ve yönetici maaşları için milyarlarca dolar harcadığını söyledi.
Deutsche Bank’ın tahminlerine göre tam bir grev, etkilenen her bir otomobil üreticisinin üretim kaybettiği her hafta için kazançlarına yaklaşık 400 milyon ila 500 milyon dolar zarar verecek. Bu kayıpların bir kısmı grevden sonra üretim programlarının artırılmasıyla telafi edilebilir, ancak grev haftalar ya da aylara yayıldıkça bu olasılık azalır.